Patronen·Tapestry Crochet

Gratis patroon: tapestry crochet portemonneetje

Mijn eerste echte haak-liefde was het tapestry haken. Je kunt er zoveel leuke patronen en figuren mee creëren en het ziet er ook nog eens trendy uit! Zoals jullie misschien wel weten ben ik altijd met een hoop verschillende projecten tegelijkertijd bezig. Dit schattige portemonneetje is daarom ook één van mijn favoriete patronen. Het is niet zoveel werk en je kunt het lekker tussen andere projecten door haken. Daarnaast is het portemonneetje ideaal als klein cadeautje of om je festivalmuntjes in te bewaren. Dit leuke gratis patroon moest ik dus wel met jullie delen!

Tapestry crochet was my first crochet-love. It’s so easy to make beautiful figures and patterns with this technique and it looks amazing every time. As some of you might know, I’m always busy with multiple project at the same time. Therefore, this cute tapestry crochet purse is one of my favorites. It’s a small and easy pattern that is perfect for crocheting in between other projects. Besides that, it’s a cool and trendy birthday gift or a nice purse to keep your festival tokens with you. So there’s no reason why I shouldn’t share this amazing free crochet pattern with you!

Free Pattern Tapestry Crochet Coin Purse

Benodigdheden
– 3 bolletjes katoen in verschillende kleuren voor haaknaald 3
– haaknaald 3
– sluiting portemonnee met 28 gaatjes
– stopnaald
– stekenmarkeerder

Supplies
– 3 balls of cotton yarn
– hook 3mm
purse frame with 28 holes
– tapestry needle
– stitch markers

Afkortingen
v = vaste

Abbreviations (US)
sc = single crochet

Bodem

De bodem haken we nog niet met de tapestry techniek.

Begin met een magische cirkel

1: 6v in magische cirkel (6)

2: 2v in elke steek (12)

3: (1v in volgende steek, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (18)

4: (1v in volgende 2 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (24)

5: (1v in volgende 3 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (30)

6: (1v in volgende 4 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (36)

7: (1v in volgende 5 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (42)

8: (1v in volgende 6 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (48)

9: (1v in volgende 7 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (54)

10: (1v in volgende 8 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (60)

11: (1v in volgende 9 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (66)

Bottom

The bottom is not worked in the tapestry crochet technique.

Start with a magic ring

1: 6sc in magic ring (6)

2: (2sc in next stitch), repeat six times (12)

3: (1sc in next stitch 2sc in next stitch), repeat six times (18)

4: (1sc in next 2 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (24)

5: (1sc in next 3 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (30)

6: (1sc in next 4 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (36)

7: (1sc in next 5 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (42)

8: (1sc in next 6 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (48)

7: (1sc in next 7 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (54)

8: (1sc in next 8 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (60)

9: (1sc in next 9 stitches, 2sc in next stitch), repeat six times (66)

De bodem is nu af en we vervolgen het patroon met de techniek van het tapestry haken. Dit houdt in dat we nu de twee andere kleuren mee gaan haken, dat we alleen nog in de achterste lussen haken en dat we het onderstaande patroon gaan volgen. Omdat we nu niet meer zullen meerderen, komt het werk vanzelf omhoog te staan. Het patroon moet twee keer herhaald worden zodat er een voor- en achterkant ontstaat. Wanneer je het handig vindt kun je een stekenmarkeerder plaatsen om het aantal steken bij te houden. Let op: ik ben voor het onderstaande patroon opnieuw begonnen met tellen.

The bottom is now finished and we’re continuing the pattern with the tapestry crochet technique. This means that we’re carrying along the other two yarns, that we’re working in the back loops only and that we’re going to follow the chart below. The pattern has to be repeated twice, so we have a front and a back side of the purse. You can use stitch markers to keep track of your stitch count. For the chart I started counting at one again and didn’t continue the stitch count of the bottom.

Tapestry Crochet Flower Grid

Wanneer het patroon klaar is, kan de sluiting eraan gemaakt worden. Belangrijk is om te checken dat de sluiting niet in je werk valt, dan is de cirkel te breed en moet er nog een toer geminderd worden. Iedere steek maak ik vast aan één van de gaatjes in de portemonneesluiting. Bij de zijkanten van de sluiting laat ik vijf steken over zodat het portemonneetje gemakkelijk dichtgaat en zijn karakteristieke uiterlijk krijgt.

When you finished the pattern, you can attach it to the frame. It’s important to check if the frame isn’t too small for your work. It has to rest on it. If your frame is too small you can add a row in which you decrease the number of stitches to fit the frame.
Each stitch is attached to one of the frame holes. At each side I leave a space of five stitches.

© 2018 – Dit is een patroon van Sylvia Molenaar (YarnandGingerTea). Alle rechten voorbehouden. Dit patroon is alleen voor persoonlijk gebruik en mag niet (deels) gereproduceerd, aangepast, gepubliceerd of verkocht worden zonder toestemming van de ontwerper. Je bent natuurlijk wel vrij om je eigen eindresultaat te delen en verkopen met een verwijzing naar de ontwerper.

© 2018 – This is a pattern of Sylvia Molenaar (YarnandGingerTea). All rights reserved. This pattern is for personal use only. This pattern or parts of it must not be reproduced, altered, published or sold without authorization. You are of course free to post your own finished doll online or sell it with a reference to the designer.

Advertenties

2 gedachten over “Gratis patroon: tapestry crochet portemonneetje

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )