Amigurumi·Ontwerp·Patronen

Gratis patroon: Vogeltje Fiep

img_1209

Enige tijd geleden werd ik benaderd door Esmeralda van het maatschappelijke verbindingsproject Elk Vogeltje Zingt zoals het gebekt is. Het doel is om met zoveel mogelijk creatievelingen de langste lijn met vogeltjes te maken. Dit was voor mij natuurlijk een perfecte uitdaging om een leuk nieuw, gratis vogelpatroon te ontwerpen!

Het zou dan ook leuk zijn als jullie je gehaakte Fiepjes op zouden sturen naar de dames van dit project. Vergeet dan ook niet om een lustje aan het kopje van Fiep te hangen zodat ze een mooi plekje kan krijgen aan de lijn. Meer informatie kun je vinden op Facebook en Instagram.

Als je jouw versie van Fiep wil delen op sociale media, vergeet je dan niet om mij te taggen? Ik ben heel benieuwd naar jullie resultaten!

Benodigdheden

  • Halve bol katoen lila (A)
  • Restje katoen paars (B)
  • Restje katoen geel (C)
  • Restje katoen wit (D)
  • Restje zwart katoen voor oogjes OF veiligheidsoogjes
  • Haaknaald 2,5
  • Fiberfill
  • Stopnaald

Afkortingen
V = vaste
Hv = halve vaste
Hst = half stokje
St = stokje
Dst = dubbel stokje

Kopje & lijf

Met kleur A

Start met een magische ring

1: 6v in magische ring (6)

2 2v in iedere steek (12)

3: (1v, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (18)

4: (1v in volgende 2 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (24)

5: (1v in volgende 3 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (30)

6: (1v in volgende 4 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (36)

7: (1v in volgende 5 steken, 2v in volgende steek), herhaal zes keer (42)

8-14: 1v in elke steek (42)

wissel naar kleur B

15: 1v in elke steek (42)

wissel naar kleur D

16: 1v in elke steek (42)

wissel naar kleur B

17: 1v in elke steek (42)

wissel naar kleur D

18: 1v in elke steek (42)

wissel naar kleur B

19: 1v in elke steek (42)

wissel naar kleur A, haak de volgende toer in de achterste lussen.

20: 1v in elke steek (42)

deze toer haken we weer gewoon in beide lussen.

21: 1v in elke steek (42)

haak 10 lossen, plaats eventueel een stekenmarkeerder

22: 2v in tweede losse vanaf de naald, 1v volgende 58 steken, 2v in volgende steek (62)

23: 2v in volgende twee steken, 1v in volgende 58 steken, 2v in volgende twee steken (66)

24: 1v in volgende steek, 2v in volgende steek, 1v in volgende steek, 2v in volgende steek, 1v in volgende 59 steken, 2v in volgende steek, 1v in volgende steek, 2v in volgende steek (70)

25-30: 1v in elke steek (70)

31: 1v in volgende steek, 2v samen haken, 1v in volgende 30 steken, 2v samen haken, 2v samen haken, 1v in volgende 30 steken, 2v samen haken, 1v in volgende steek. (66)

32: (1v in volgende 9 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (60)

33: (1v in volgende 8 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (54)

34: (1v in volgende 7 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (48)

35: (1v in volgende 6 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (42)

36: (1v in volgende 5 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (36)

37: (1v in volgende 4 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (30)

38: (1v in volgende 3 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (24)

39: (1v in volgende 2 steken, 2v samen haken), herhaal 6 keer (18)

40 (1v, 2v samen haken), herhaal 6 keer (12)

41: (2v samen haken), herhaal 6 keer (6)

Hecht af en werk draad weg.

Als je wil kun je halverwege het haken van de kop een aantal restjes knippen en die bevestigen bovenop het kopje om zo wat haartjes/veertjes te suggereren.

Snavel

Met kleur C

Start met een magische ring.

1: 4v in magische ring (4)

2: (1v in volgende steek, 2v in volgende steek), herhaal 2 keer (6)

3-4: 1v in elke steek (6)

Hecht af en laat een lange draad over. Hiermee gaan we de snavel aan de kop vastmaken.

Kraag

Met kleur B

Als het goed is zie je nu bij toer 20 lussen uitsteken. Daar gaan we in haken. Hecht de draad aan.

1: (3st in volgende steek, 1hv in volgende steek), herhaal 21 keer (84)

Hecht af en werk draad weg.

Staartveren (5x)

Haak van iedere kleur minimaal 1 veer, variëren mag (en is juist leuk)!

Maak een lossenketting van 15 lossen, de staartveer bestaat uit slechts één toer.

Haak 1v in tweede losse van de ketting, 1v in volgende 5 steken, 1hst in volgende 4 steken, 1st in volgende 3 steken en 7dst in laatste steek.

We gaan nu verder aan de andere kant van de lossenketting. Als het goed is zie je daar kleine lusjes zitten. Daarin gaan we haken.

Haak 1st in volgende 3 steken, 1hst in volgende 4 steken, 1v in volgende 6 steken.

Hecht af en laat een lange draad over. Hiermee maken we de veren aan het lijf vast.

Vleugels (2x)

Met kleur D

Start met een magische ring.

1: 5v in magische ring (5)

2: 1v in elke steek (5)

3: 2v in elke steek (10)

4: 1v in elke steek (10)

5: (1v, 2v in volgende steek), herhaal 5 keer (15)

Wissel naar kleur A

6-7: 1v in elke steek (15)

Wissel naar kleur B

8: (1v in volgende 2 steken, 2v in volgende steek), herhaal 5 keer (20)

9-11: 1v in elke steek (20)

Wissel naar kleur A

12-13: 1v in elke steek (20)

Wissel naar kleur C

14: (1v in volgende 2 steken, 2 steken samen haken), herhaal 5 keer (15)

15: (1v, 2 steken samen haken), herhaal 5 keer (10)

16: (2 steken samen haken), herhaal 5 keer (5)

Hecht af en laat een lange draad over. Hiermee gaan we de vleugels aan het lijf haken.

Pootjes (2x)

Met kleur C

Start met een magische ring

1: 5v in magische ring

2: 2v in elke steek (10)

3: (1v, 2v in volgende steek), herhaal 5 keer (15)

4-6: 1v in elke steek (15)

7: (1v, 2 steken samen haken), herhaal 5 keer (10)

8-10: 1v in elke steek

Hecht af en laat een langen draad over. Hiermee gaan we de pootjes aan het lijfje vastmaken. Zorg ervoor dat je de pootjes wat verder naar de voorkant vastmaakt zodat het vogeltje kan blijven zitten. Dit is enigszins afhankelijk van de uiteindelijk vorm die je vogel krijgt.

Borduur twee oogjes op het kopje en naai alle onderdelen in elkaar. Fiep is nu klaar! Vergeet niet om je eindresultaat met me te delen.

img_1228

Wil je meer leuke amigurumi maken? Kijk dan ook eens bij mijn andere patronen!

Ferdinand Vos & Bas de Beer

Rita Konijn

© 2019 – Vogeltje Fiep is een patroon van Sylvia Molenaar (YarnandGingerTea). Alle rechten voorbehouden. Dit patroon is alleen voor persoonlijk gebruik en mag niet (deels) gereproduceerd, aangepast, gepubliceerd of verkocht worden zonder toestemming van de ontwerper. Je bent natuurlijk wel vrij om je eigen eindresultaat te delen en verkopen met een verwijzing naar de ontwerper.

Advertenties

4 gedachten over “Gratis patroon: Vogeltje Fiep

  1. Hallo
    Ik ben bezig met diep maar zou je me kunnen vertellen hoe je de staart heb bevestigd. Bij mij vallen ze of naar voren of naar achteren.

    Hoor graag van je
    Vriendelijke groet Anneke Dedert

    Like

    1. Beste Anneke,

      Ik zet de staartveren vast met enkel een paar steken. Deze trek ik dan wel stevig aan zodat ze idd niet teveel omvallen. De veren plaats ik dan een beetje (half) over elkaar heen. Dat kan er ook nog voor zorgen dat ze wat beter blijven staan. Succes!

      Like

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )